Kad iznāk būt Viļānu Mūzikas un
mākslas skolā, ienākot lielajā zālē, allaž skatienu piesaista mākslas nodaļas
audzēkņu darbu izstādes. Portreti, ainavas... Dažādas tehnikas, dažādi stili.
Arī Viļānu pilsētas bibliotēkā apmeklētāji regulāri var tvert
pilsētas bērnu un jauniešu dvēseļu atspulgus dažāda veida izstādēs. Tieši
skolotāja, māksliniece Maija Podnieka ir tā, kura rūpējas, lai jauno
talantu darbi satiktu pēc iespējas lielāku skaitu cilvēku.
“Manas saknes pa tēva līniju ir
Rikavas pagastā. Kādreiz tētis rādīja Zipu dzimtas mājas vietu, bet es nu jau
pat neatceros, kurš ciems tas bija. Mammas dzimtais ciems Lauzinieki vēl dzīvo.
Jāteic, esam kļuvuši viļānieši. Es pat piedzimu Viļānos, jo 1961.gadā pilsētas
slimnīcā bija dzemdību nodaļa, un visa mana dzīve pieder dzimtajai pilsētai. Te
skolas gaitas vadītas, te satikta pirmā mīlestība, te strādāju. Esmu ieaugusi
pilsētā, un pilsēta ir ieaugusi manā asinsritē, manā sirdī,” Maija ir atklāta.
Maijas mamma Anna un tētis
Pēteris strādāja Viļānos sēklu inspekcijā. Tā kā Maija bieži slimoja, tad
vecākiem nebija variantu -meita jāņem līdzi uz darbu. Materiāls, kas sēklu
inspekcijā bija pieejams vairumā, sēklas vien bija. Tad nu meitēns no tām
veidoja ornamentus, gleznas.
“Pirkstiņi strādāja, acis sekoja
tam, kas top. Domāju, vērtēju, kas sanācis labāk, kāpēc. Strādāju, mācījos
pacietību. Mācījos to, ka vienmēr var atrast vēl labāku risinājumu mākslas
veidojumam. Un tagad var arī atzīties! Cik nu slimoju.... Vairāk jau bija tā,
ka nepatika iet uz bērnudārzu, tad izlūdzos, lai ņem vecāki līdzi uz darbu,”
šķelmīgi pasmaida Maija.
Meklējot biezāku maizes riecienu,
Maijas mamma kļuva par audēju Viļānu aušanas cehā. Darbu apguva uz vietas. Auda
rakstainas segas, darināja dažāda lieluma grīdceliņus. Tētis kļuva par
apdrošināšanas inspektoru. Maija? Meitene mācījās parastajā skolā un vēl apguva
klavierspēli Viļānu bērnu mūzikas skolā. Par klavierspēli Maijai ir skumjš
stāsts: “ Trīs gadus jau biju nomācījusies. Klavierspēle patika, pat padevās.
Un tad ... Ākstījāmies ar draudzeni kopā. Vienā brīdī viņa grūda durvis ciet,
bet es turējos pretī. Turējos un nenoturējos... Durvīs ļoti stipri tika
saspiesta mana roka. Cik ārstiem tiku rādīta! Kas tik netika izmēģināts! Bet
kreisā plauksta palika ar ierobežotām funkcijām. It kā nervs saspiests tā, kā
neko nevarēja labot. Pianista karjera “nomira” nesākusies... Pārdzīvoju tik par
to, ka nevaru īsti adīt. Gribētos tādus adījumus radīt! Un nevaru...”
Toties visi trīs Maijas bērni
kopā ir apguvuši jau piecus mūzikas instrumentus. Guna, kura strādā un dzīvo Rīgā, ieguvusi klavierspēles
un akordeona apguves diplomus, Andrejs ir tepat Rēzeknē, strādā “Latvijas
finierī”, viņš pārvalda akordeonu. Jaunākā meita Dana spēlē vijoli, saksofonu un
šobrīd vēl apgūst čellu.
“Ar bērnu tēvu kopā vairs neesam. Dzīve ir
dzīve... Toties mums ir izdevušies izcili bērni! Varbūt tur, Augšā, vajadzēja,
lai es palieku Viļānos, tāpēc sūtīja ceļā lielo mīlestību. Tās dēļ atteicos no
studijām Mākslas Akadēmijā, kaut domāju par to ļoti nopietni. It kā kuriozs...
It kā mani kāds būtu vadījis... Redziet, pēc Viļānu vidusskolas absolvēšanas
stāvēju krustcelēs. Gan vēlējos studēt Rīgā un iegūt apģērbu modelētājas amatu,
gan domāju par Liepājas pedagoģisko institūtu, un
tad vienkārši aizbraucu draudzenei līdzi uz Rēzeknes mākslas vidusskolu, jo tur
iestājeksāmeni notika agrāk kā citās mācību iestādēs – jūlijā. Var teikt, ka es
pilnīgi nenopietni piedalījos eksāmenos, bet ieguvu vislabāko eksāmenu
rezultātu. Pasniedzēji nāca klāt, spieda roku un jautāja, kurā bērnu mākslas
skolā esmu mācījusies, jo man esot attīstītas spējas. Ko varēju teikt? To, ka
no mazotnes sēklas pārvērtu zīmējumos?” Maija smaida.
Maija, viņas kursabiedri ...
Cilvēki, kuri bija “paķerti” uz zīmēšanu. Kā brīvs brīdis, tā zīmē: “Mēs
nevienu minūti vējā nepalaidām. Darbojāmies, darbojāmies... Man kursabiedrs ir Agris Dzilna, kurš tagad
uguns skulptūras veido. Keramiķis Pēteris Gailums. Ints Seglenieks rada teātriem
dekorācijas. Jānis Ronis nodibinājis savu uzņēmumu, kurā gatavo neparastas
porcelāna krūzītes un citus izstrādājumus. Mēs varējām un varam naktīm negulēt,
kad jāpadara darbs. Reiz skatei sagatavoju kubiņus ar dažādu veidu
deformācijām. Ceļā uz skolu stiprais vējš un putenis kubiņus izrāva no rokām.
Protams, visu nācās pārstrādāt, tāpēc labi zinu, kas ir pārgurums. To izjutu
arī diplomdarbu gatavojot. Bija uzcelta jaunā skolas piebūve, mēs, mākslinieki
– noformētāji katrs savu telpu noformējām. Es veidoju divus sienu gleznojumus,
tiem stilistiski pieskaņoju visas mēbeles kabinetā. Kad pirmais gleznojums bija
gatavs, sapratu, ka ir par tumšu, jāpārstrādā, bet laiks ļoti ierobežots. Bija
reizes, kad turpat kabinetā zem galda pagulēju pāris stundas, cēlos augšā un
strādāju atkal. Kopš tā laika zinu, ja tev slēgtā telpā liekas, garām aizlidoja
putniņš, tā ir zīme, ka sasniegts liels pārguruma līmenis.”
Pēc Rēzeknes mākslas vidusskolas
absolvēšanas pasniedzējs, mākslinieks Jāzeps Pīgoznis stipri aicināja Maiju
studēt Mākslas Akadēmijā, jo meitenei esot liels talants, dotības. Maijai tai
laikā bija liela un patiesa mīlestība, tāpēc akadēmijas vietā izvēle krita par
labu dzimtajai pilsētai. 1982. gadā Maija uzsāka darba gaitas Viļānu bibliotēkā
kā māksliniece – noformētāja. Mākslinieka dvēseles pieskāriens šeit jūtams ik
uz soļa, tas rada īpašu auru. Par to savs sakāmais ir bibliotēkas vadītājai
Zelmai Tučei: “Maija ir aktīvs, atsaucīgs cilvēks. Katru ideju atbalsta, iesaka
labāko risinājumu. Maija nodrošina bibliotēkas un pilsētas mākslas skolas sadarbību.
Viņa vienmēr un visu izdarīs. Nepaspēs dienā, atnāks naktī un paveiks.
Agrākajos gados viņa rūpējās par masu pasākumu noformējumu, katalogu,
kartotēku, afišām. Un viss bija jādara ar rokām! Tagad dzīvi atvieglo mūsdienu
tehnoloģijas, bet tāpat mākslinieka darbs aizņem daudz laika. Piemēram, izstāžu
sagatavošana, kur katrs zīmējums jāpiesprauž īstajā vietā un precīzi, prasa
lielu darbu. Maijas darbs rada telpās īpašu omulību, ko pamanījuši pat citu
novadu bibliotekāri, kad ciemojas pie mums. Pat to, ka mūsu bibliotēkā
neparasti glīti un mākslinieciski uzraksti pie katra grāmatu plaukta, katrai
mapītei. Mājās Maija nesēd mierā. Viņai allaž bijušas vistas, pīles, zosis,
suņi, kaķi, puķudārzs. Vēl kopā ar dzīves draugu Edgaru ir dalībnieki deju kolektīvā
“Kūmys”. Jāsaka, Maija dejo kopš bērnudārza laikiem. Un Maija visu paspēj.
Gandrīz divdesmit gadus pēc mākslas skolas absolvēšanas kļuva atkal par
studenti. Daugavpils Universitātē ieguva zīmēšanas un rasēšanas skolotāja
kvalifikāciju, bet Rēzeknes Augstskolā ieguva izglītības zinātņu maģistra grādu
pedagoģijā.”
“Man ir liela gandarījuma sajūta, kad redzu, kā
cilvēki priecājas par jauno mākslinieku veikumu, iedvesmojas no bērnu darbiem.
Kad bērni atnāk uz mākslas skolu, parasti sākam ar radošo darbu. Tam dodu lielu
papīra lapu. Vispirms skolēniem ir šoks, jo pārsvarā pazīst parasto A4
izmēru, visu zīmē mazu – maziņu. Un te – A2 laukums! Kad tiek pārvarētas pirmās
bailes, kad bērns ļauj atplaukt savai dvēselei, tad pat šajā izmērā kļūst par
šauru. Darba gaitā redzu, kā bērniem mainās raksturi, kā veidojas ieradums
strādāt un darbu pabeigt. Bērni iemācās priecāties par darbu, par savu veikumu.
Un, ja prot priecāties par savu darbu, vienmēr spēs cita darbu pamanīt un
cienīt. Mēs strādājam ar akvareli, guaša krāsām, eļļas krītiņiem, mācāmies
nospiedumu tehniku, dažādus grafikas veidus, veidojam kolāžas. Vēl mēs dodam
otro dzīvi avīzēm, žurnāliem un grāmatām, kuras paredzētas makulatūrai.
Saplucinām smalkos gabaliņos, izmērcējam ūdenī,
pievienojam tapešu līmi, tad visu sablendējam ar mikseri. Iegūto
veidošanas masu izmantojam dažādu darbiņu veidošanā. Gandarījuma sajūta ir
liela, kad redzi bērna prieku, redzi, kā atraisās viņā vēlme darboties, meklēt,
domāt, radīt,” stāsta Maija Podnieka.
Viļānos bērnu mākslas nodaļa
pirmos audzēkņus uzņēma 2004.gadā. Maija ir pedagoģe skolā kopš 2005.gada. Kopš
tā laika viņa vāc un apkopo nodaļas vēsturi. Rūpīgi fiksē, kad, kurā konkursā
audzēkņi piedalījušies un ieguvuši godalgas. Atzīmē, kādas izstādes rīkotas
skolā, pilsētā un ārpus tās. Japāna, Čehija, Francija... Dalība un uzvaras
starptautiskos konkursos ir regulāras.
“Viļānu mūzikas un mākslas skolai
akūti trūkst telpu. Mēs ar ilgām raugāmies uz veco muižas ēku. Ļoti gribētos
piedzīvot dienu, kad no muižas staļļa un šķūņa pārcelsimies uz plašām, ērtām
telpām. Muiža varētu kļūt par ekskluzīvu mākslas centru ne tikai mūsu novadam,
bet arī apkārtējo teritoriju iedzīvotājiem. Mūsu skolas direktore Inta Brence
par to visu laiku cīnās. Teikšu, Inta ir
apveltīta ar vadītāja talantu no Dieva, jo visu spēj skatīt caur
cilvēcības prizmu. Mūsu Intai burts nekad nav lielāks par cilvēku. Audzēkņu
izaugsmes dēļ mūsu direktore iet, argumentē un pierāda katru konkrēto
vajadzību. Mēs, pedagogi, zinām, ka vistrakāko ideju, kas vērsta uz bērnu iespēju
pilnveidošanu, Inta atbalstīs. Savas vadītājas dēļ mēs visi esam gatavi galvas
nolikt,” nopietni teic Maija.
Ne tikai bērnu labā, arī katra
novada iedzīvotāja labā Viļānu mūzikas un mākslas skolas pedagogi vēlas
strādāt. Ir pozitīva pieredze, kad pieaugušie skolā apguva mākslas pamatus.
Diemžēl ļoti daudz nosaka finansiālais aspekts. Maksa par nodarbībām
pieaugušajiem ir liela...
“Mēs domājam, viss pedagogu
kolektīvs meklē risinājumu, lai varētu piedāvāt izglītošanos pieaugušajiem.
Mums ir liels sapnis par gleznošanas studiju. Tur gan apjomīgas papildizmaksas
sastāda krāsas, materiāli. Darbā varbūt pat varētu iesaistīt mūsu absolventes,
nu jau Mākslas Akadēmijas studentes Ievu Širiņu, Mārīti Desaini, Adeli Norveli,
Sintiju Šadursku. Noteikti palīgos nāktu vidusskolas vizuālās mākslas skolotāja
Elza Korčagina, bērnu un jauniešu centra skolotājas Aija Prauliņa, Elza Šarova.
Man ar kolēģēm Prauliņu un Korčaginu jau tagad ir ļoti laba sadarbība, kad
bērni jāgatavo konkursiem, olimpiādēm, kooperējamies, kad jāsūta jauno
mākslinieku darbi uz dažādiem konkursiem.,” stāsta Maija.
Par ko vēl domā Maija? Daudz labu
domu viņa katru dienu sūta savai mazmeitiņai. Arī par zīmēšanu Maija domā. Kad
pēc nodarbībām jāsakārto krāsu atlikumi, bieži vien iecere veidot no tiem
pamatus nākotnes mākslas darbiņiem pārvēršas spontānā gleznas radīšanas mirklī.
Vēl Maija domā, kā apkārtējos radīt izpratni par to, cik laikietilpīgs ir
mākslinieka darbs, cik daudz tas dod mūsu noskaņojumam, labsajūtai, videi. Lai
viss izdodas!
Iveta Dimzule.
P.s. Raksta autores foto. Līdz 16.martam Viļānu pilsētas bibliotēkā skatāma mākslas
skolas audzēkņu darbu izstāde “Manas pilsētas metamorfozes".
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru